Het medewerkersverhaal van Zoë

Zaterdag 1 februari 2020, 20:00 – We hebben gewacht op de terugkeer van onze student-vrijwilligers om onze nieuwjaarsreceptie te laten doorgaan. We kondigen onze ambitieuze plannen voor 2020 aan, voor het eerst zijn ook leden van onze Raad van Advies aanwezig en we klinken onze glazen op het komende jaar. Een team vol goesting om opnieuw te knallen. We spreken duidelijk over het precorona-tijdperk, maar daar gaat deze blog nu eens niet over!

Zondag 2 februari 2020, 13:05 – Een aantal van die klinkende glazen en een silent disco later, post Zoë op Slack: “Ik ga ffe melig doen, maar een van mijn beste beslissingen in 2019 is vragen of ik het Music Connects-team kon versterken. Jullie zijn top!”. Een deugddoende boodschap die ons aan het denken zet. Ze is nog maar lid sinds augustus en een goed halfjaar later, is het moeilijk in te beelden hoe ons team eruit zag zonder haar. Hoe komt het dat mensen zo snel hun draai vinden in Music Connects? We vroegen het – aan wie anders – dan Zoë zelf.

Zoë, begin anders even met te vertellen hoe je bij Music Connects bent terecht gekomen?

Ik leerde Music Connects kennen op een netwerkevent van Arteveldehogeschool. Terwijl ik daar rond liep op zoek naar een buitenlandse stage, geraakte ik aan de praat met Angelo en Olivier. Ze vertelden me over Music Connects, dat het uit twee luiken (artiesten en evenementen) bestaat, wat de missie/visie is en hoe het team in elkaar zit. Ik was meteen geïnteresseerd, maar op dat moment had ik helemaal geen tijd om vrijwilligerswerk erbij te nemen. Ik had het druk bij het afronden van mijn studies, het zoeken naar een stage en dan had ik nog enkele naschoolse activiteiten. Maar ik beloofde toen, dat mocht ik in de zomer meer tijd hebben, ik terug contact zou opnemen. Midden juli startte ik mijn zoektocht naar een vaste job, maar ik was Music Connects niet vergeten. Ik nam terug contact op met Angelo met de vraag of er plaats was voor een extra vrijwilliger en die was er. We stemden af wat de mogelijkheden voor mij waren en gelukkig lagen mijn interesses bij een rol die nog vrij was. Zo werd ik begin augustus lid van Music Connects.

Welke rol heb je toen op jou genomen? Welke verantwoordelijkheden had je toen?

Toen was mijn rol communicatieverantwoordelijke voor de events (Event Coordinator – Communication). Ik zorgde ervoor dat de Social Media Manager op de hoogte was van alle informatie om daar posts over te kunnen maken. Zo was het mijn verantwoordelijkheid om door te geven welke artiesten kwamen optreden, welke workshops er werden gegeven en om welk uur. Ik dacht ook mee na over mogelijke promotiecampagnes, enzovoort.

Naar ons aanvoelen, was je erg snel, erg betrokken bij onze organisatie? Waardoor kwam dit?

Ik voelde me ook meteen erg verbonden met de organisatie. Ik denk dat dit grotendeels kwam omdat ik in mijn taak werd gegooid. Toen ik erbij kwam, waren de voorbereidingen voor BIOSKOOP Sint-Niklaas volop bezig. Het was nog maar een maand vooraleer het event doorging en ik mocht meteen alles qua communicatie op mij nemen. Het was dus direct beginnen en alles uitzoeken. Gelukkig stond wel iedereen klaar om te helpen. Als ik iets niet wist kon ik altijd raad vragen. Dat is denk ik de tweede grote reden waarom ik me zo snel betrokken voelde. Iedereen verwelkomde mij met open armen. Ik voelde me meteen part of the team.

En sinds kort coördineer je tientallen websites en social media-accounts? Gek toch?

Ja, heel gek. Ik vind het fantastisch dat ik op zo’n korte tijd zo veel verantwoordelijkheid heb gekregen.

Je vervoegde ons nochtans niet met die ambitie? Zat er dan toch ergens een leidersfiguur verstopt?

Nee, dat was zeker niet mijn ambitie. Ik wou Music Connects vervoegen om ervaring op te doen, maar ook meer om iets leuks en nuttigs te hebben om in mijn vrije tijd te doen. Doordat ik me zo betrokken voel in de organisatie, vind ik het wel fijn dat ik de kans krijg om meer verantwoordelijkheden op te nemen.

Denk je dat Music Connects een invloed heeft gehad op jouw persoonlijke ontwikkeling?

Absoluut. Sowieso is het werkleven al een grote verandering en ik had mijn vaste job ook enkele dagen nadat ik bij Music Connects aan de slag ging. Daarom is het moeilijk om te pinpointen wat Music Connects teweeg heeft gebracht en wat andere events in mijn leven hebben gebracht. Maar, door me voor Music Connects te engageren en veel verantwoordelijkheid en vrijheid te krijgen, heb ik wel het gevoel dat ik zelfzekerder ben geworden en meer risico’s durf te nemen.

Heb je Music Connects zelf ook zien evolueren sinds augustus? Wat is nu anders tegenover toen?

Zeker en vast! Dat komt vooral omdat we bij Music Connects steeds bekijken hoe we kunnen verbeteren en innoveren. Na elk evenement houden we brainstorms over wat beter kon en overleggen we nieuwe ideeën. Als je zo te werk gaat, kan het niet anders dan dat de organisatie evolueert. We steken daarnaast ook geregeld de koppen bij elkaar om na te denken over hoe we beter kunnen samenwerken en efficiënter te werk kunnen gaan. Zo werd er in begin verwacht dat ik met Toggle bij hield hoe lang ik werkte aan welke taken. Na overleg in groep besloten we dat dit geen meerwaarde vormde voor ons, dus hebben we dit afgeschaft. Of bijvoorbeeld door het Coronavirus kunnen we niet meer fysiek samenkomen om te vergaderen, dus lossen we we dit op met videocalls. Ik merk dat hierdoor onze meetings ook weer beter zijn geworden omdat we meer to the point zijn. Het brainstormen gaat wel moeizamer op deze manier, maar we maken sneller beslissingen en gaan minder afdwalen (lees: ik ga minder afdwalen -lacht-).

Het zijn onzekere tijden, maar toch, wat is de volgende stap? Voor jou, voor Music Connects?

Blijven doorgaan. Ik werk heel graag voor Music Connects, dus ga dit zeker ook verder doen. Ik wil samen met het team de bestaande events verbeteren, maar ook nieuwe concepten organiseren. Daarnaast wil ik me nog meer toeleggen op het bekend maken van Music Connects en de verschillende events die we aanbieden. Maar zeker ook in deze tijd nadenken over hoe we Music Connects tot bij mensen thuis krijgen. Als zij niet naar ons kunnen komen, hoe kunnen wij dan naar hen gaan? Ik denk dat dit een belangrijke denkopdracht is voor ons.

Iedereen die zich momenteel thuis zit te vervelen, kan hier ook wel aan meewerken? Niet?

Uiteraard! Het is niet omdat we momenteel geen events kunnen organiseren dat we niet al aan toekomstige events kunnen werken. En zoals ik zei, we denken na hoe we de events bij de mensen thuis krijgen, zoals een online editie van WIJS. Alle extra handen en ideeën zijn welkom.

De laatste, waarom zou iemand zich engageren voor Music Connects? What’s in it for them?

Ten eerste omdat werken voor Music Connects betekent dat je heel veel zal leren. Aangezien bij het organiseren van evenementen zo veel komt kijken, is er sowieso wel iets dat je interesseert (planning, organisatie, marketing, development, bookings…). En wanneer je iets doet dat je interesseert, ga je automatisch zelf actief op zoek naar hoe je jezelf kan verbeteren. Ten tweede hoef je geen ervaring te hebben. Het is dus een perfecte kans om nieuwe vaardigheden aan te leren. Als laatste ben je ook omgeven door een toffe bende die je altijd zal helpen. Bij mij zijn er echte vriendschappen ontstaan. Er is ook voldoende ruimte om te ontspannen, zo hebben we enkele teambuildings op een jaar en hebben we ook steeds een kerstdiner en nieuwjaarsreceptie. Deze momenten zijn perfect om elkaar beter te leren kennen en echt vrienden te worden.

Conclusie: niet alleen zal je nieuwe vrienden maken en je netwerk uitbereiden, je krijgt ook de kans om jezelf verder te ontwikkelen, nieuwe dingen te leren en jouw expertise te delen met anderen. Benieuwd naar onze verschillende teams en hoe we ook voor jou iets kunnen betekenen? Neem dan zeker een kijkje op onze vrijwilligerspagina!

Geschreven door
Zoë Fack
Managing Partner - Marketing

Heb je een vraag of een opmerking die je graag kwijt wil?

Stuur ons een e-mail via onderstaand formulier en we behandelen je bericht zo snel mogelijk!