Lessons Learned voor Twintig-Twintig

Gepubliceerd op zo 12 januari 2020 | Leesduur: 8 minuten | 85 keer gelezen

2019 ligt ondertussen achter ons en naar jaarlijkse gewoonte nemen we even de tijd om achteruit te kijken, stil te staan bij de gerealiseerde evenementen om er vervolgens terug keihard in te vliegen. Het was niet het allerbeste jaar voor Music Connects, maar net dat heeft eigenlijk voor heel veel leerrijke en nuttige inzichten gezorgd. We blijven onszelf zien als een jonge organisatie met ruimte voor verbetering, maar de zin om verder te groeien was volgens mij nog nooit zo groot. De motivatie van het team om alle geleerde lessen te vertalen naar onze concepten is er. Met deze blog loods ik je door 2019, deel ik onze ‘lessons learned’ en lichten we hier en daar al een tipje van de sluier op over de plannen voor 2020.

WIJS – Everything but a Ordinary Quiz

Op 22 maart 2019 ging de derde editie van MUZIQ door. In tegenstelling tot vorige edities vond dit deze keer niet plaats in de Persellezaal, wel in de Koninklijke Academie Union Sandeman: een Gentse bridgeclub die letterlijk verstopt zit onder de tuinen van de Sint-Pietersabdij. Het leek ons een gezelligere locatie en iets unieker qua karakter. Een ‘match made in heaven’ bleek het weliswaar niet te zijn. Het werd er snel tropisch warm, pilaren stonden in de weg en onze bezoekers zaten toch wat dicht op elkaar. Ondertussen zijn we op zoek naar een evenwicht tussen de twee locaties: een ruime, open zaal met een gezellige, warme sfeer. Zelf een mogelijke locatie in gedachte? Stuur zeker naar onze Event Coordinators!

Wat gelukkig wel met open armen werd onthaald, is het vernieuwde concept waarmee we een extra stap weg zetten van het doorsnee quizgebeuren: competitieve battles tussen de teams, actiekaarten om jouw score te boosten of waarmee je een ander team een loer draait. Een korte bevraging bij de bezoekers bevestigde de meerwaarde van ons spelaspect en in 2020 blijven we in die richting denken. Enkel de beruchte ‘maal twee’ die je rondescore verdubbelde – en eigenlijk te krachtig was tegenover andere kaarten – is op aanraden van het publiek afgevoerd. Wil je ook graag belissen over de andere actiekaarten die meedoen in 2020? Word dan lid van The Community van Music Connects en stem mee via de online survey!

Muziek wordt algemene kennis

De grootste wijziging in 2020 komt voort uit de tweede grootste wijziging: het onderwerp van het evenement. MUZIQ is een interactieve muziekquiz, maar niet-bezoekers geven aan dat ‘muziekkennis’ de voornaamste barrière is om te passen voor ons event. We verschuiven daarom de focus van muziek- naar algemene kennis. Hierdoor past het evenement ook meer bij onze missie: evenementen creëren waar muziek niet noodzakelijk de hoofdrol speelt, maar waar getalenteerde muzikanten wel een podiumplaats krijgen om een nieuw doelpubliek te bereiken. Een live muziekconcert tijdens het onthaal, de pauze en de finale puntentelling blijft dus wel gratis inbegrepen. Wie EMILINE opvolgt, delen we binnenkort.

Nu vrezen we dat een interactief spel genaamd MUZIQ moeilijk te verkopen valt en dus logischerwijs gaat ook de naam, inclusief huisstijl, veranderen. De baseline ‘Everything but an Ordinary Quiz’ kon wel blijven, want die matcht ondertussen nog beter. We gingen dus op zoek naar een naam die een gezellige, aangename sfeer koppelt aan een interactief spel waar we kennis, strategie en concentratie belonen. Na uren brainstormen, discussiëren en afwijken, belandden we bij de meest voor de hand liggende optie. Een ‘wijs’ spel waar we wijsheid belonen: WIJS, Everything but an Ordinary Quiz. De volgende editie gaat door op zaterdag 21 maart in Gent, de exacte locatie communiceren we ook later nog.

BIOSKOOP – Much More than Movies

Vorig jaar stond vooral in het teken van onze eighties openluchtcinema: BIOSKOOP. We organiseerden in mei een vervolgeditie in het Keizerpark in Gent en in september kwam het Castrohof in Sint-Niklaas erbij als tweede BIOSKOOP-locatie. Een outdoorevent vraagt altijd iets meer aandacht maar we wilden ook conceptueel de schroeven aandraaien om het evenement gemakkelijk naar verschillende steden te kunnen brengen. Het bleek een ambitieus plan te zijn, maar met steun van onze partners wel haalbaar. Logistiek was deze editie geslaagd. Productioneel werd de techniek op punt gezet doorheen het weekend – nogmaals excuses voor de hapering op vrijdag! – maar helaas werd de marketingaanpak iets te licht ingeschat.

In Gent hebben we altijd het geluk gehad dat het evenement zichzelf wat lijkt te verkopen. Zelfs afgelopen jaar met een sombere editie en regen op vrijdag konden we als bij wonder rekenen op enkele honderden mensen die met een dikke jas en poncho het weer trotseerden. Respect! Helaas geen herhaling van 2018 – toen werden we verrast door meer dan duizend bezoekers over het weekend – maar blijkbaar doet de finale lift van Dirty Dancing toch iets met mensen. De verbeterde indeling van het terrein zat goed, reacties waren positief en – zonder enige afbreuk te doen aan de andere artiesten – we ontdekten Crooked Steps: een fantastische band die we uiteindelijk ook op de editie in Sint-Niklaas programmeerden.

Meer marketing, meer edities

Bij Sint-Niklaas hadden we een gelijkaardige respons via social media en de weersvooruitzichten zagen er deze keer wel prachtig uit. Helaas was de meest gehoorde feedback van toevallige passanten dat ze eigenlijk niet op de hoogte waren van het evenement. Nogal een zure appel om door te bijten want wie waren dan al die Facebook-geïnteresseerden? En vooral, waar waren zij die ‘gaan’ hadden aangeklikt? Minder digitaal denken, gaan we zeker niet doen, maar een uitgebreide drukwerkcampagne bij lokale handelaren en op andere events laten we wel ook niet meer links liggen in 2020. Gelukkig sloten we af op autoloze zondag en vonden er heel veel passanten wel hun weg naar BIOSKOOP.

Tot slot leerden we ook dat bij dergelijke producties een stabiel team een must is. Doorheen het jaar was er een komen en gaan van medewerkers. De bijhorende ‘position switches’ zorgden toch voor een vorm van onrust in het team. Het deed mij persoonlijk inzien dat ‘met meer kan je meer’ ook maar een bepaalde reikwijdte heeft. Nu zijn we met minder, maar ik geloof wel dat we met dit team klaar zijn voor vervolgedities in Gent en Sint-Niklaas. Meer nog, ik geloof dat we klaar zijn om er nog een derde stad bij te nemen. Voorlopig mikken we opnieuw op mei voor Gent, schuiven we naar juli voor Sint-Niklaas en strijken we in september neer in …? Binnenkort meer hierover!

BLOK-UP – Productive, Healthy, Fun

BLOK-UP heeft in 2019 moeten wijken voor BIOSKOOP Sint-Niklaas. En ook in 2020 gaan we voorlopig geen vervolgeditie organiseren omdat we nog twijfelen over de richting die we uit willen. We willen nog steeds studenten bijstaan tijdens blokperiodes met productiviteitstips, gezonde maaltijden en welverdiende ontspanning. Vooral hoe we dit in een vernieuwend event kunnen gieten, is nog onduidelijk. We gaan wel de digitale campagne oppikken en het merk BLOK-UP verder uitbouwen. Ondertussen werd de website van BLOK-UP opgefrist en komende maanden gaan we die inhoudelijk aanvullen met interessante blogs. Zo kunnen we tijdens de volgende blokperiode onze online aanwezigheid vergroten.

En verder? Nog nieuwe ambities?

Momenteel wordt er druk gewerkt aan een vierde concept: NACHTELIJK. Met WIJS als kleine broertje/zusje en BLOK-UP on hold, staat de volledige inzet op BIOSKOOP. En enkel inzetten op een outdoorevenement in België gaat met nogal wat risico’s gepaard. Daarom is er nood aan een indoorconcept dat in omvang onze openluchtcinema kan evenaren. We kunnen hier misschien al wat meer over kwijt, maar eerlijk gezegd willen we het nog niet. Dat maakt de verrassing groter. Wel geven we al mee dat de eerste editie van NACHTELIJK zal doorgaan in Gent en we mikken op eind oktober tot begin november 2020. Blijf ons dus zeker volgen via de verschillende kanalen voor meer updates over NACHTELIJK.

Niet-eventplannen voor 2020

In 2019 beloofden we ook verdere digitale stappen te zetten met eigen social media-accounts per concept, eigen websites… en dit blijven we doen in 2020. Je vindt ondertussen alle concepten – met uitzondering van NACHTELIJK – van Music Connects terug via Facebook én Instagram. De eigen websites werden uitgesteld omdat we halfweg 2019 besloten af te stappen van externe ticketplatformen waardoor een eigen online shop prioriteit kreeg. Onze webshop werd tijdens BIOSKOOP Sint-Niklaas een eerste keer succesvol getest en die zullen we ook in 2020 verder verbeteren. De websites per concept staan wel nog steeds op onze agenda. De eerstvolgende website launch wordt www.wijs.events. Geen ‘.be’, hoe WIJS is dat?

Tot slot starten we het jaar opnieuw met een recruitmentcampagne. Niet voor onze events, wel voor onze bookings. Na enkele jaren artiesten scouten voor eigen events, bouwden we ondertussen aan een netwerk van muzikaal talent. Helaas kunnen we niet iedereen een plekje geven op onze events en daar komt Music Connects – Artists van pas. Hiervoor zoeken we extra vrijwilligers die artiesten willen verder helpen, zelf ook nieuw talent willen aanbrengen of die gewoon zoeken naar een uitdagend project om de schouders onder te zetten. Graag meer weten? Stuur zeker naar onze Recruitment Coach en schets kort even wat jou aanspreekt in onze oproep. Wij bekijken dan zo snel mogelijk wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Wat vond jij van 2019?

Natuurlijk blijft het allerbelangrijkste hoe jij Music Connects hebt ervaren afgelopen jaar! Was je aanwezig op onze events? Volg je een nieuwe artiest door Music Connects? Bleef je op de hoogte van onze organisatie via Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn? Wij geloven echt dat alles beter kan en daarom vinden we jouw input erg interessant. Waar hebben we punten laten liggen? Hoe hadden we je beter kunnen helpen? Welke vragen of onduidelijkheden moeten nog de wereld uit? Contacteer ons via onderstaand formulier, via onze social mediakanalen of stuur zeker een mailtje. In return, proberen wij jou volgend jaar alvast opnieuw te verrassen met diverse artiesten en fantastische events.

Graag sluit ik af met een bedanking. Om te beginnen aan ons team dat zich week na week inzet. Het blijft me verrassen wat we jaarlijks verwezenlijken! Daarnaast aan onze partners, in het bijzonder Stad Gent, Stad Sint-Niklaas, Alken-Maes, PepsiCo en Jet Import. We kijken uit naar de samenwerking in 2020! Ook aan onze vrienden en familie, om bij te springen, om langs te komen, om ons te steunen. Wat een geluk dat we telkens op jullie mogen rekenen! En aan onze bezoekers, want we hebben afgelopen jaar weer heel veel mensen zien lachen en genieten, we kregen enorm veel leuke feedback en spontane hulp en jullie maakten deel uit van onze events, bijhorende optredens en kortom ons jaar!

We wensen je een fantastisch muzikaal 2020 en hopelijk zien we elkaar (terug) op WIJS, BIOSKOOP of NACHTELIJK. Tot binnenkort?

Geschreven door
Angelo Vandamme
Managing Director

Heb je een vraag of een opmerking die je graag kwijt wil?

Stuur ons een e-mail via onderstaand formulier en we behandelen je bericht zo snel mogelijk!